onsdag 20 april 2011

Godis


Läste för några dagar sedan en artikel i Råd och Rön om hur mycket godis vi svenskar äter om året. Enligt artikeln så är det 17 kilo per person och mycket äter vi runt påsk. Jag äter godis, men kan säga att de mängderna äter jag inte. Det som förvånar mig, är att vi har blivit mer och mer medvetna om vad maten vi äter innehåller, men har ej koll på vad godiset innehåller.

Ett E nummer som jag har lärt mig är
E120
E120 är (karminsyra) kochenillsköldlusen. Man använder det som färgämne nästan allt rött, lila och rosa innehåller denna torkade honlus som t.ex Ferraribilar, gelehallon, hallonbåtar.
Aftonbladet har en artikel om vad godis innehåller läs här..
Ett tips köp bara godis som är riktigt gott och njut. Godiset blir inte godare desto mer man har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar