söndag 2 januari 2011

Kalkonmiddag

Kalkonmiddag förknippar jag med jul, när jag var liten åt vi alltid kalkon på Annandag jul tillsammans hela familjen. Pappa gjorde den alltid i stekpåse.
Nu för tiden brukar vi äta det mellan Nyår och Trettonhelgen.
Jag har några år gjort kalkon med saffran men i år ville jag prova något nytt recept, så jag använde Wahlgrensrecept. Det var mycket ingredienser och tog en stund att förbereda, men det var det värt det blev så gott. Jag har aldrig fyllt kalkonen under skinnet förut kändes lite märkligt, så maken fick gegga med det momentet, kalkonen fick en jätte bra smak. Använde stekpåse i stället för folie.
Här är Nicke och Nillas recept om någon vill prova ..

Stekpåse gör att det blir lite saftigare. Den bevarar vitaminerna bättre, och örter och kryddor smakar mer. Och en sak till det blir inte smutsigt i ugnen.

2 kommentarer:

  1. Hej, La du kalkonen i stekpåse direkt? ( isåfall hade du inne den 20 eller 30 min per kg? ) Eller du la de i stekpåse vid det laget som nilla la folie runt om den ?. Har aldrig gjort kalkon innanmen detta låter så smarrigt, men vill ju inte dt ska bli pannkaka av allt

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag lägger kalkonen i stekpåsen när jag fyllt den och gör enligt anvisningarna på stekpåsen ha i 1 msk vatten i påsen innan du försluter den och glöm inte att klippa ett hål i ena hörnet. Jag lägger gärna kalkonpaketet i en långpanna.
    Ställ in kalkonen i ugnen
    Beräkna ca 20 minuter per 450g kalkon, plus ca extra 15 minuter. Du kan testa om den är färdig genom att sticka ett hål i kalkonen, är köttsaften som rinner ut är klar, är också kalkonen det! Lycka till

    SvaraRadera