fredag 24 september 2010

Filmtips


Jag har fått förmånen att låna fyra filmer gratis under en månad från LOVEFiLM.
Jag har nu tittat på två av dessa med några av mina vänner. Den första filmen vi såg var Australia
Filmen utspelar sig på 30-talet i Australien.
Lady Sarah Aschley reser till Australien till sin make för att övertyga honom att sälja jorden och boskapen och sedan återvända till England. Men det blir inte som planerat.
Filmens berättare är pojken Nullah som är en viktig person i filmen och som lever under hot.
Filmen vill skildra moralism och krigsutbrottet 1939. Och framförallt berätta om den oförrätt som drabbade Australien i de så kallade "stulna generationerna".
Filmen är bra men känns för lång, den är nästan 3 timmar. Den vill lite mycket på samma gång och den stretar lite. Känns som den har satt i hopp två olika böcker i en film.
Filmen är dock värld att se ger den betyg 3 av 5.


Under denna mysiga filmkväll bjöd jag på tacogratäng och en grönsallad.

2 kommentarer:

  1. Bra film! Jag vill rekommendera filmen
    "Rabbitproof fence" handlar också om de stulna generationerna

    SvaraRadera