onsdag 7 april 2010

Apelsinkyckling med Quinoasallad och Mangosås



Denna rätt är en smakupplevelse. Receptet kommer från Hälsokokboken av Ulrika Davidsson. Jag har ändrat lite från orginalet har lite mer örter och sedan tycker jag bäst om att använda rapsolja när jag lagar mat i ugn. Jag har också valt att lägga paprikorna i slutet på tillagningen för att inte paprikorna ska bli så mjuka. I receptet nedan är det min variant på denna rätt. I matlagning brukar jag försöka att få tag på ekologiska apelsiner för att de är så besprutade särskilt när jag ska använda skalet. Men om man inte får tag på det så tvätta apelsinen noggrant gärna med hjälp av en diskborste.
Apelsinkyckling
3-4 kycklingfileer
3 msk rapsolja
salt, svartpeppar
2 tsk timjan
2 tsk körvel
1 apelsin
2 röda paprikor

Sätt på ugnen 175g. Dela filerna i mindrebitar och lägg i en form. häll på oljan strö på salt, peppar och örterna. Skär apelsinen i skivor och lägg skivorna på kycklingen. Ställ in i mitten i ugnen ca 15 min.
Skär paprikan i mindre bitar lägg på paprikan på kycklingen och ställ in ytterligare i ca 10 min.

Quinoasallad
3 dl quinoa
1 msk olivolja
1/2 msk äppelcidervinäger
salt och svartpeppar
1 apelsin
2 msk hackad färsk mynta
Skölj quinoan ordentligt. Koka enligt anvisningar på paketet. Dela apelsinen i mindre bitar.
Blanda alla ingredienser i en skål och häll i quinoan

Mangosås
1-2 dl mango fryst
2 dl naturellyoghurt ekologisk
2 msk mynta hackad färsk
1/2 hackad röd chili
saften av en lime
salt peppar
Blanda alla ingredienser och servera med quinoasalladen och apelsinkycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar