söndag 17 januari 2010

Morotsbröd

Det här receptet har jag provat i från kostrådgivaren Ulrika Davidsson. Det blev lagom grovt som hela familjen kan tycka om.

20 st
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl solrosfrön
1/2 linfrön
1/2 msk salt
1 msk sirap
2 rivna morötter
13 dl dinkelfullkornsmjöl

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten37 grader. Se till att jästen löser sig. Tillsätt alla ingredienser utom mjölet och rör om.
Häll i mjölet lite i taget tills degen är fast och smidig. Spara lite mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa 40 min under handduk.
Knåda nu degen på bakbordet tillsätt mer mjöl om det behövs. Forma nu till små bollar lägg på en smord plåt och låt jäsa 30 min. Sätt på ugnen på 225 grader.
Pensla bollarna med uppvispat ägg och strö på solroskärnor.
Grädda bröden i mitten av ugnen ca 10 min.

Dinkelmjöl fullkorn är ett stenmalet mjöl där hela kärnan ingår.
Det ger en hög fiberhalt. Bröd bakat på dinkel får en fin och mustig smak.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du har en intressant och inbjudande hälsoblogg...Jag jäser och antecknar för jag gillar vinklingen,även om jag också gillar motsatsen till det nyttiga.

    Har du haft nytta av din surdegsbok. Jag är såld och där blir det väl ringar på vattnet...man blir såld på en grej och resten kommer av sig själv ( hopps jag)

    SvaraRadera